Feedback

Russian MFA: government's closure of Ukrainian opposition NewsOne, ZIK and 112 Ukraine TV channels with multimillion audience is deliberate act of censorship

Author : Maria Zakharova

Source : 112 Ukraine

Another media outlet was closed in Ukraine, and its editor-in-chief was fired
12:54, 24 November 2021

112 Ukraine, NEWSONE and ZIK
www.dw.com

Original article on Telegram channel of Maria Zakharova

Another media outlet was closed in Ukraine, and its editor-in-chief was fired. The agency belonged to a large businessman.

This is usually followed by Russia’s statements about the inadmissibility of pressure on the press in the country and appeals to the OSCE and the Council of Europe to give an objective legal and political assessment of the situation.

But this time it is a little different. As soon as the newspaper's closure was announced, the US Embassy (!) in Kyiv issued a statement calling the termination of the publication of this outlet "a sad day for the Ukrainian media," and even hinted at journalistic standards.

The EU representative in Ukraine M. Maasikas also made a statement. He spoke about the closure with regret, saying about the consequences for the country.

British Ambassador Melinda Simmons called it "a bad day for free media." And the theses of Ambassador of Sweden Tobias Tiberg seemed to have been written in our Department: "Free and independent media in Ukraine need protection on several fronts."

What offended the diplomats of Western states so much that for once they paid attention to the rapid degeneration of the situation with the freedom of speech in the country of their inglorious stay? The thing is that businessman A. Kivan, who owns a small outlet Kyiv Post (read mainly by expats and embassy staff), announced his desire to reformat the newspaper and present a new media outlet in four languages, including Russian.

On the Internet, you can find a more mundane version of events: the Kyiv regime decided to pet the media and its owner against the grain as training for greater obedience, and the Western curators did not like this. These high relationships do not interest me.

Another thing is interesting.

The print circulation of the newspaper, according to media reports, was only 10,000 copies. These figures cannot be compared with the multi-million audience of NewsOne, ZIK and 112 Ukraine TV channels, the closure of which, I note, was not a decision of the owner of these media assets, but a deliberate act of censorship by the official authorities. But neither the US Embassy, ​​nor the heads of European diplomatic missions even found a word in defense of "free and independent media in Ukraine." Where were they when we urged the Ukrainians and the world community to pay attention to the unprecedented antidemocratic steps of the Kyiv regime?

Even if we do not take into account the massive offensive on media pluralism in Ukraine after the Maidan, only since February 2021, under the guise of personal sanctions and other restrictions, about a dozen central and regional TV channels, a number of news portals and online media have been closed in the country. All this is formalized by the decision of the National Security Council, put into effect directly by the President of the country.

 

Maria Zakharova

Editorial staff may disagree with the author's opinion. If you want to write to the "Opinion" section, read the rules of publication and write to [email protected].

 

Topics:
Система Orphus

If you find an error, highlight the desired text and press Ctrl + Enter, to tell about it

Comments
see more
latest news
editor's choice
video