Feedback

Contradicts international standards: UN officially reacts to closure of 112 Ukraine, NewsOne and ZIK TV channels and sanctions against Taras Kozak

Source : 112 Ukraine

"This decision is contrary to international human rights standards, as it lacks justification of its necessity and proportionality, and was not taken by an independent authority," the report states
11:43, 2 June 2021

112 Ukraine, ZiK, NewsONE TV channels
Open source

The decision to impose sanctions on the MP from the Opposition Platform - For Life Taras Kozak, and the closure of 112 Ukraine, NewsOne and ZiK TV channels contradicts international human rights standards. This is stated in the report of the Office of the UN High Commissioner for Human Rights "Update on the Human Rights Situation in Ukraine."

"On 2 February, the President of Ukraine signed a decree of the National Council for Security and Defence, imposing sanctions against Taras Kozak and his eight companies, which resulted in the closure of three television channels (112 Ukraine, NewsOne and ZiK) which are perceived as pro-Russian. This decision is contrary to international human rights standards, as it lacks justification of its necessity and proportionality, and was not taken by an independent authority," the message says.

Earlier, on February 19,the President of Ukraine Volodymyr Zelensky put into effect the decision of the National Security and Defense Council on sanctions against 8 individuals and 19 legal entities. Among them are three Ukrainian citizens - the politician Viktor Medvedchuk and his wife Oksana Marchenko and the common-law wife of the owner of the NewsOne, ZIK and 112 Ukraine channels, Taras Kozak, Natalya Lavreniuk.

As it was reported, on February 26, journalists of the TV channels illegally closed by President Volodymyr Zelensky united and created a new TV channel - Pershiy Nezalezhniy. The founders of the new media are a group of journalists who previously worked on the 112 Ukraine, NewsOne and ZIK channels. However, within an hour after the start of broadcasting, Pershiy Nezalezhniy TV channel was illegally turned off under pressure from the authorities. Over the past four months, about 38 thousand world media outlets have published articles about the illegal persecution of the opposition in Ukraine.

Topics:
Система Orphus

If you find an error, highlight the desired text and press Ctrl + Enter, to tell about it

Comments
see more