Feedback

French TV channel exposes lie of Russia 24

Author : 112.UA 112.UA

Russian TV presenter Dmitry Kiselyov finds himself in the midst of another scandal
13:15, 24 May 2016

112 Agency

Russian TV presenter Dmitry Kiselyov finds himself in the midst of another scandal. He created the cause for it on 15 May when the news show Vesti Nedeli with Dmitry Kiselyov on the TV channels Russia 24 and Russia 1 broadcasted a seven-minute feature on Eurosceptics in France. French journalists elaborated to find out what did the Kremlin's chief propagandist say in his broadcast. They revealed that the whole story was no more than a cocktail of misquotes and falsifications. It consed of misrepresented, distorted and even fabricated comments of several French citizens who apparently weren't happy with Russia 24 journalist's handling of their interviews.

In the introduction of the news report, Kiselyov announced a feature on Eurosceptics by the example of France. However, the first half of the report had nothing to do with Euroscepticism. Instead, it showed footage of mass protests against the neoliberal labor reform in France framed with scenes of mass riots and clashes with the police using smoke flares, various pyrotechnics, sticks etc.

112 Agency

print screen of the publication

Then it comes to the level of unemployment in France, François Hollande's failed promises… and increase in the number of immigrants. Each of these mini-stories is accompanied by commentaries of some French nationals translated into Russian.

Related: Top 10 fakes of the Russian propaganda about Ukraine in 2015

Throughout the story, it's implied that France is in chaos due to the ​​"poor European Union", and the only way out could be found in cooperation between Russia and the EU. It concluded with the words of far-right politician Jean-Marie Le Pen who called on France's withdrawal from the European Union blaming the latter for all the problems. It was the version of events from Dmitry Kiselyov. It is noteworthy that the 15 May broadcast record has been removed from the TV network's website and Youtube channel, leaving only some cut scenes.

But how have the French appreciate this TV program? On 20 May 20, French TV show Le Petit Journal known for its satirical infotainment style on Canal + literally ridiculed Russia 24's notorious "report on Eurosceptics".

First, Le Petit Journal show's host picked up the photo of Russian President Vladimir Putin and named him Oleg Dobrodeev (Director General of the Russian State Television and Radio Broadcasting Company - Ed.). Smiling, the anchor said he'd made a mistake but, as he has no real Dobrodeev's portrait, Putin will do as a figurehead for him. "Let's assume this is Dobrodeev, the TV station director," - said the host still holding the portrait of Putin.

In the first turn, the anchor was wondering why Russia 24's piece on Eurosceptics begins with the French labor law and the protests against it. He's quite ironical while explaining the supposed logic of the story.

112 Agency

print screen of the publication

"Do you understand what is the Russian TV channel driving at? No? We do not understand as well. Maybe it's a recipe of hachis Parmentier, where all is lapping layer by layer, isn't it?"

It's noted that the methods used by the authors of this Russian video are worrying. French reporters went as far as finding the people interviewed by Russia 24, and, to put it mildly, were surprised. For instance, they showed Republican Party politician Bruno Le Maire his own comments to the Russian journalist featured in the Russia 24 broadcast; the politician was confused, as the footage was "different from what has been said." Other Frenchmen, who had been approached by Russia 24, were even less fortunate: their words had been either distorted or simply invented. Every one of them said they had been misquoted; moreover, these quotes were often given racist or xenophobic connotations. One of the interviewees said that the words attributed to her were fake rather than just incorrectly translated. Le Petit Journal also revealed that the school presented by Russia 24 as forcefully occupied by immigrants in fact closed five years ago, long before Europe's migrant crisis.

Related: EU fights against Russian propaganda in Ukraine

Canal + TV channel tried to contact Russia 24, but the Russian colleagues have not responded.

"What a shame are Dmitry Kiselyov and those who work for him! These so-called journalists are a disgrace to all of us. I wonder when the government and television bosses realize that the harm caused to the country by such 'journalism' is hundred times stronger than any benefit from it. Actually, there are no benefits," - Russian journalist Maxim Yushin commented on his Facebook page.

112 Agency

print screen of the publication

Ironically, in the same news show, Kiselyov had to acknowledge that one of his earlier programs had showed a fake SS-Division "Galicia" ID.

Related: Russia spends $1,4 bln-a-year on propaganda – the US Department of State

In April 2016, his show presented a certificate that allegedly belonged to Roman Koliya, a "Ukrainian SS Galicia captain".

112 Agency

print screen of the publication

112 Agency

print screen of the publication

This hoax was quickly exposed: the photo featured Walter Schmidt, an identified SS Obersturmbannführer who died in 2000 in the German city of Bremen.

In addition, the quote attributed to Hitler, which was printed at the bottom of a document, is also doubtful. It goes like this: "We will defeat Russia when Ukrainians and Belarusians take in that they are not Russian," but reporters noted that in the German version had gross grammatical errors.

112 Agency

print screen of the publication

112 Agency

print screen of the publication

There have been lots of other "gaffes" by Kiselyov. He recently presented a "criminal conversation" between Russian opposition figure Alexei Navalny and the founder of Hermitage Capital fund Bill Browder, a UK national who previously worked in Russia. Announcing The Browder Effect film, Kiselyov claimed Browder was assigning tasks for Navalny as a foreign agent. However, the "documents" appearing in this film were revealed to contain a lot of mistakes and confusion with the dates.

Related: Poroshenko supported Ukrainian Unity Train campaign aimed at dispelling myths of Russian propaganda

Related: Poroshenko: Maidan-3 is propaganda of Kremlin

Topics:
Система Orphus

If you find an error, highlight the desired text and press Ctrl + Enter, to tell about it

Comments
see more